Satelitstationen
En äventyrsplats till Mutant och Mutant 2
Inledande beskrivning
Djupt inne i skogarna finns en uthuggen glänta, kanske 100 meter i diameter
i vars mitt en byggnad från före Katastrofen står i ensam majestät. Det är
en cirka fem i diamter, 20 meter hög, slät, stenpelare med en enorm, 10
meter i diameter, tallrik riktad emot skyn. I en vid cirkel runt byggnaden
finns ett antal vita, två meter höga stolpar med en fotbollsstor kula i
toppen.
Närmare beskrivning
Detta är en gammal övergiven satellitstation. Stolparna är
energigivare till ett kraftfält som fungerar som en elfälla (1t6 i
skada [MT2:totala KP om systemet med olika kroppsdelar
används]) och i varje stolpe finns en springa för ett ID-kort II eller
högre. Om rollpersonerna skulle lämna kraftfältet avstängt mer än tre
timmar går underhållsroboten (se nedan) och sätter på det igen - om
den kan vill säga, äventyrare tenderar till att skjuta på allt som rör
sig. Energikälla till hela systemet är jordvärme.
Stationen har rostat samman och har skickat ”Här är jag, vill någon
prata med mig?”-signaler ut i den tomma rymden de senaste 300 åren
(satelliterna den skulle kommunicera med har trillat ned för länge
sedan). Om någon av rollpersonerna har en mottagare kan han ta in
signalen och idenifiera den som en identifieringssignal.
Innuti finns ett litet bås för underhållsroboten med reservdelar
(dock inget stort eftersom roboten skickar en beställningsorder så
fort han får slut på något eller något går sönder som han inte kan
laga själv) samt ett större rum med datorer och
energiomvandlingsenheter. Allt fungerar hjälpligt - mycket är trasigt
och en dator har brunnit för många år efter en kortslutning (en
äventyrar-rubbit som trodde den rörde på sig och sköt den). I mitten
går en spiraltrappa runt mittpelaren upp till en liten plattform där
manövermotorerna sitter - de är dock fullstängdigt sönderrostade.
Innuti pelaren sitter en liten hiss som underhållsroboten får precis
plats i (inklusive lite reservdelar) och den fungerar hjälpligt
(gnisslar, knirkar och går mycket ryckigt).
Underhållsroboten
En liten plåtlåda (60 cm hög, 30 cm i fyrkant) på larvfötter med två
tubliknande föremål som ögon. Dessa sitter på en liten stång som kan
vridas och vinklas så att den kan se åt alla håll. Ut ur ”magen” kan
ett flertal verktygshänder skjutas ut ur ett antal olika luckor.
Luckor finns runt om hela ”kroppen” så den inte är begränsad att
arbeta ”framåt”. Roboten fungerar men den har dock tre kulhål i det
som den brukar betrakta som framsidan och kan man höra kulorna skramla
omkring innuti roboten - en liten present ifrån ett tidigare
äventyrargäng.
Roboten har resignerar inför sin uppgift eftersom den har fått slut
på reservdelar och ingen svarar på dess påringningar efter nya. Den
har därför övergått till att putsa och feja (därav den upphuggna
gläntan - buskar och träd ger ett så ostädat intryck) men har råkat i
panik under de senaste 160 åren eftersom den har fått slut på
putstrasor. Skulle någon rollperson ha något som fungerar som
putstrasa (t.ex. en näsduk) kommer roboten att försöka lägga beslag på
den och sedan fara iväg med en väldans fart och frenetiskt börja putsa
datorernas paneler (skulle någon rollperson äga något som kan fungera
som reservdel så gäller det att hålla sig undan…).
Roboten kan betraktas som en expert på reparation av teknisk (främst
elektronisk, men kan även hantera mekanisk) utrustning om den får
tillgång till reservdelar. Roboten har 85 % i Reparation, 60 % i
Elektronik och 45 % i Mekanik. En person som lyckas med tre
färdighetsslag för Datorprogrammering med -50 % på CL kan programmera
om roboten så att den svansar efter rollpersonerna istället för att
försöka putsa sönder den trasiga satelitstationen.
De tre slagen behövs för att lära sig programmera roboten och att
knäcka de lösenord som styr tillgången till robotens styprogramvara -
ytterligare slag behövs för att få den att göra som man vill och lyda
rollpersonen istället för de inprogrammerade instruktionerna. Roboten
förstår männskligt tal (De Gamlas språk) och är i sammanhanget att
betrakta som en fyra-fem-åring. Man behöver minst ID-kort III för att
över huvudtaget kunna programmera roboten.
Noter till kartorna
Den radioaktiva skogen beror på att en gammal parabolmotor (som var
kärnkraftsdriven) ligger dumpad under ett större stenröse. Roboten
visste inte vad den skulle göra med den felaktika bränslecellen och
eftersom den inte fick några direktiv om vad den skulle göra med den
så dumpade roboten helt sonika motorn ute på en äng och lade ett
stenröse över (så ingen skulle stjäla sationens ägodel). Siffror på kartan över stationens inre:
1. Robotens kammare
2. Reservdelsförråd (tomt, max ett slag på fyndtabellen)
3. Datorer och liknande teknisk utrustning.
Tillbaka till Gamemaster’s Refuge