Gamemaster’s Refuge
I have played roleplaying games since late April – early May 1986, i.e. when I was about ten years old, and have during that time produced many adventures and rules for the various games I’ve played. Most of the material is of little use to others, but some of it is worth showing for fellow gamers. Efter att ha spelat rollspel i 30 år skrev jag samman ett rollspelsmanifest som en programförklaring till varför jag spelat i så många år.
You will only find material here, at Gamemaster’s Refuge, that I’ve produced myself, some of it in English and some of it in Swedish (marked with a greyish background).
Rules for specific games
- Katastrofens Barn är en sida helt ägnad åt Mutantskandinaviens i särklass bästa rollspel! Skaka cryokölden ur dina lemmar och njut av den Nya Världens friska luft, lätt parfyrmerad med radioaktivt stoft ifrån de förbjudna zonerna. Här hittar du regler, mutationer samt de länkar jag hittat med MT-relaterat material. Materialet är i huvudsak för Mutant och Mutant 2 men det finns även en del material för Mutant: Undergångens arvtagare.
- Jag har skrivit ett antal extra magiregler till Expert Drakar och Demoner. För tillfället innehåller de mer minimagi, lite fler underligheter, några magiska föremål samt fler besvärjelser. För att få full användning av reglerna rekommenderas Magiboxen (minimagi, underligheter och magiskolan Stavmagi beskrivs där) alternativt Gigant Drakar och Demoner (minimagi) och/eller Sinkadus nummer 21 (artikeln om Nekromantiker beskriver underligheter).
- Långresor har en tendens till att inte bli annat än transportsträckor som hoppas över. Detta ändrades i och med The One Ring och dess regler för resor har omarbetats för Expert Drakar och Demoner (eller egentligen vilket Basic Roleplaying-spel som helst).
- Som ett led i planeringen av en ny EDD-kampanj modifierade vi reglerna ganska ordentligt för att det skulle passa oss bättre. En modifierad, publik version finns tillgänglig.
- Some new traits for Over the Edge.
- Everyone that have played Over The Edge from Atlas Games, knows that one of the more enjoying moments of playing are when a new issue of Al Amarja Today comes out. I’ve written a LATEX class, called AAT.CLS, that eases the task of the GM. The class uses the memoir class, available from CTAN, and is distributed according to the LATEX Project Public Licence. There are also a few number of issues available that I’ve written for my OTE campain Maktens Cirklar, The Circles of Power.
- Issue no 1 for
- Issue no 2 for
- The Poseidon Swimming School is written to help new players of the Blue Planet roleplaying game to understand what is waiting for them on the new, pristine world that mankind has found. The aim is to jump start the players before they read the rulebook but is not intended to replace the first chapter of the Player’s Guide.
- Fate of Cthulhu is an attempt at modifying Fate Core to investigate the Mythos. The primary purpose is to modify the Core rules to fit the way our group plays and especially play Horror on the Orient Express. In general we where satisfied with the result but the rules needs some tweaking, it was not uncommon for the investigators to roll Epic results with a few aspects in effect, which we thought was a bit unlovecraftian.
- Also for Horror on the Orient Express: I am not very pleased with the idea of vampires and Call of Cthulhu, they don’t mix in my opinion, and I’ve therefore reimagined Fenalik as something more in line with my vision of the Mythos (and it amuses me that one of Fenalik’s two fathers approved of the rewrite).
Game Master supportive material
- Att Vara Eller Inte Vara SL är en artikel som publicerades i Dnegel nr 13, någon gång 1992/1993, där jag försöker ge lite råd till både erfarna och oerfarna spelledare. Jag har spelat sedan 1985 och har hunnit samla en hel del erfarenhet sedan dess. Detta är ett försk att sätta dem på pränt.
- Att Vara Eller Inte Vara SL - del 2 är en fortsättning på min artikel ovan. Jag har försökt samla ett antal tips och idéer som man använda sig av var för sig eller välja ett axplock ur.
- I 1990-talets första halva var jag ganska produktiv, en annan artikel som jag har fått publicerad i Dnegel är Djur och andra kräk där jag försöker hjälpa den lille hobby-monsterskaparen i dennes försök att skapa ”realistiska” monster.
- Någonstans i Vilda Västern ligger en liten stad, Carson’s Creek, med 187 namngivna spelledarpersoner, kompletta släktträd med yrke, födelseår, äktenskapsår och dödsår. Jag konstruerade staden till mina bägge Westernkampanjer och personerna kan enkelt användas till befolka den stad som hjältarna (?) just rider in i. Geografin kring staden finns beskriven, likaså den lilla indianstammen samt ett flertal äventyrsförslag.
- Mouse Guard är ett trevligt litet spel som välförtjänt har vunnit en hel del spelare, regelboken innehåller mycket information, men mer material är aldrig skadligt.
- Det saknas rollspelare i Svenska Akademin; ingen stavningskontroll innehåller de många ord som finns i svenska rollspel och efter alltför många år av röda streck under orden har jag skapat en ordlista för rollspelare. Kopiera texten in i det program du vill skall förstå att formelböcker och mentalistbesvärjelse är korrekt svenska ord, låt programmet kontrollera stavningen och lägg till alla ord den markerar som felstavade.
- Personality Questionare I have a document (in swedish) that I have compiled since the end of the eigthies with questions which help me when I create the peronality and background of a new character. This have I edited and translated into English.
- As a GM you will encounter a number of diffrent character-types, but how to deal with the especially annoying ones?
- In 2021 I started to plan a Chivalry and Sorcery campaign, which I named Ugglan och Rosen (eng. The Owl and the Rose), and as I decided the campaign should be realistic and grounded it history I needed to do a lot of research. I’ve written a synopsis of the campaign, but most importantly there is a monograph about the historical events that led up to the time period commonly known as The Anarchy and up until the time the campaign is planned to start.
Adventures
- Smygande Döden är ett äventyr till Call of Cthulhu som jag fick publicerat i fanziet Dnegel nummer 14.
- Mitt absolut första publicerade äventyr var Vargspår, ett äventyr till SRR som publicerades i Dnegel nr 12 någon gång i början av 1990-talet.
- Runt sommaren 2015 fick jag inspiration till att skriva ett äventyr i ”Sinkadusanda”. Från början var det med andra ord tänkt att vara ett ganska avgränsat äventyr där uppgiften var tydlig för alla inblandade – men det skulle vara ”lite längre” och ge material till fler bottnar. Om SL ville skulle det kunna utvecklas till ett riktigt långt äventyr. Jag är väldigt emot att världen snurrar runt rollpersonerna och allting avstannar när de inte är på plats. Planen ifrån början var att sikta på 15-20 sidor, så här de sista dagarna av 2019 är det knappt 50… I sann 80-talsanda kallar jag det för Dödens Dal. Om du vill kommentera det är du välkommen att göra det på den mycket korta tråden på WRNUs forum.
- Publiceringen av Skrômt gav mig inspiration till ett litet äventyr som jag kallar för Nätfiske.
- The Orcs That Came By Night is a fantasy-adventure I wrote during Christmas 1998 with the purpose of publish it here.
- The Watchtower is a adventure site for any fantasy-RPG.
- The Painter is a short adventure for Call of Cthulhu.
- There has been a horrible crime committed on the paradise island of Tora Torapa, are the PCs up to the task to find the clues and apprehend the criminals? It is a short scenario for Blue Planet, heavily inspired by the supplement Frontier Justice.
- Letter Service is a short, introductory adventure for The One Ring.
Krönikor (Chronicles/Campaign Journals)
Sedan början av 90-talet har, inspirerade av den berömda artiklen Krönikera mera i Sinkadus nummer 12, min (dåvarande) spelgrupp skrivit krönikor. Då var det en syssla som gick runt i gruppen, en person skrev för respektive möte, och det resulterade i ett ganska stort antal krönikor genom åren. I mer modern tid har krönikerandet varit mer sporadiskt och mina senare spelgrupper har inte varit lika flitiga skribenter, varför jag har fått skriva hela krönikan. Av naturliga skäl har jag inte dokumeterat alla kampanjer, men nedan finner du de som trots allt har nedtecknats.
- John McKenzies Memoarer
- John McKenzie är en agent á la Mission Impossible som levde under ett par år på den bisarra ön Al Amarja. (Over The Edge)
- Drottningens Juvel
- I Mutantfanziet Den Fjättrade Gåsen nr, oktober 2002, publicerades ett äventyr som hette Drottningens Juvel. Detta är krönikan ifrån de spelmöten som vi spelade under vintern och våren 2003 samt våren 2004. (Mutant 2)
- Som det tedde sig…
- Detta är Erik Silverstolpes memoarer, där han drar sig till minnes de äventyr och resor som förde hans släkt tillbaka till Ära och Kejsarens tacksamhet. De skrevs efter att Änkenåden själv bad om att få höra om alla de bravader som han hade blivit känd för och som alla talade om. (Mutant: Undergångens arvtagare)
- Ileanas skeppsdagbok
- Den ökända pirathjältinnan Ileana den Svarta (även känd som Irina av Violetta) har genom åren fört skeppsdagbok över sina upplevelser och de har nu blivit publicerade. (Drakar och Demoner 1991 - Den Femte Konfluxen
)
- The Cirlces Of Power
- Don’t we all dream of that epic, grand campaign, the one that will define what roleplaying is about and will be talked of for generations to come? COP is mine and this is the abridged campaign notes, eighteen pages translated and “cut down” to twenty pages, my most epic roleplaying campaign to date, all set on Over the Edge’s Al Amarja.
- Storm in Paradise
- Blue Planet is a fascinating game, and I must admit that I am nearly as satisfied with my BP campaign as I am with The Circles of Power.